Koncepce rozvoje pracovníků v oblasti e-commerce
FBE realizuje rozvojové programy pro pracovníky zákaznických, servisních a kontaktních call center a následně i e-shopů již od roku 1996, a to často včetně založení a zahájení provozu těchto pracovišť.V rozvoji jejich pracovníků a souvisejících procesů vycházíme z následující koncepce kombinace tréninků, stínování, koučinků, mystery shoppingů, analýzy a zlepšování procesů:
Typy realizovaných služeb
- analýza a optimalizace procesů v rámci e-shopu v souvislosti s obsluhou zákazníků
- příprava celkové koncepce rozvoje pracovníků e-shopu (a zejména operátorů klientských linek a chatů) v měkkých dovednostech
- příprava a trénink nově nastupujících pracovníků klientských linek e-shopu příprava call skriptů a HELP manuálů pro různé kampaně,
- pozice a situace ve vývoji e-shopu tréninky stávajících pracovníků klientských linek na různých pozicích: servisní hovory, obtížné hovory, hovory nesouvisející se službami e-shopu (in-comming calls) a další, prodej, akvizice, service to sales, out-going calls,
- verifikace a dalšítrénink supervizorů na poskytování zpětné vazby operátorům zákaznických linek koučujícím způsobem
- trénink interních trenérů a koučů v lektorských a koučovacích dovednostech
- trénink týmlídrů a supervizorů v manažerských, tréninkových a koučovacích dovednostech
- on-the-job stínování a koučování operátorů zákaznických linek, on-the-job stínování a koučování interních koučů a trenérů
- výcvik managementu e-shopu v různých manažerských dovednostech mystery shopping a mystery calling
- analýza kvality a vypracování zprávy
- netiquette – e-mailová korespondence a chaty – gramatika, stylistika, grafika
A Obchod v první linii (B2B, B2C)
A1. Emailová a chatová komunikace s klienty
Netiquette – e-mailová a chatová komunikace (gramatika, stylistika, grafika – metodikou „souboj titánů“)
- Analýza současného stavu a srovnání s konkurencí
- Diktát na úvod
- Význam profesionální emailové komunikace s klientem
- Snímek tady a teď
- Různé druhy písemné komunikace
- Gramatika a stylistika
- Grafická stránka e-mailové komunikace s klientem
- Zdroje informací
- Po dohodě se zadavatelem o pracovní náplni účastníků je možné zařadit téma: Komunikace o problémových tématech.
A2. Tréninky zaměřené na příchozí hovory
Základní trénink telefonování
Trénink standardních telefonických rozhovorů
Orientace na zákazníka (hovořit řečí zákazníka), verbální komunikace, pozitivní vyjadřování, slova projevu zájmu o zákazníka, vytvoření databáze otázek.
Struktura standardních rozhovorů
- informační (”normální”)
- připomínky (”námitky”)
- reklamace (”problém”)
- technika přeskakující gramofonové desky
- práce s hlasem
Trénink zvládnutí obtížných telefonických rozhovorů
Typy zákazníků
- charakteristika typů zákazníků
- rozpoznání jednotlivých projevů chování – typů během telefonického rozhovoru
- přístup k zákazníkům na základě jejich identifikace
Struktura standardních rozhovorů
- stížnost (”konflikt”)
- kritika, jak se vyrovnávat s kritikou (3 techniky)
- řešení telefonátů, které nesouvisí se službami společnosti
- řešení znovu a znovu telefonujících “neodbytných zákazníků” (technika scénáře)
Trénink S2S (Service to Sales aneb jak překlopit servisní hovor na prodejní
- Prodej na příchozích hovorech
- Identifikace obchodního potenciálu
- Nácvik identifikace obchodní příležitosti na příchozích hovorech
- Analýza nahraných reálných rozhovorů z praxe účastníků
- Překlopení servisního příchozího hovoru na prodejní
- Umění nadchnout klienta pro službu/produkt
- Reakce na odmítnutí nebo námitku
- Tah na branku
- Závěrečný audiotrénink – využití příchozího servisního hovoru jako obchodní příležitosti
Základy profesionální, zákaznicky orientované, telefonické komunikace
- Práce s postoji účastníků
- Úvodní audiotrénink
- Zákaznická orientace
- Základy profesionálního telefonického kontaktu
- Příchozí telefonické hovory
- Struktura profesionálního telefonického kontaktu
- Verbální komunikace po telefonu
- Umění klást otázky a vedení rozhovoru
- Audiotrénink
Komunikace po telefonu s obtížným/rozzlobeným klientem – zvládání negativních emocí
- Refresh – krátké opakování
- Workshop
- Překonávání námitek klienta
- Trénink
- Rozzlobený klient
- Trénink
- Kritika
- Audiotrénink
- Neoprávněný požadavek klienta
- Audiotrénink
- Vyrovnání se se stresem
V pokračovacích trénincích doporučujeme zařadit reakci na různé typy zákazníků, přesvědčivost a argumentaci.
A3. Tréninky zaměřené na odchozí hovory
Odchozí telefonické hovory
- struktura odchozího telefonického rozhovoru
- příprava na rozhovor
- aktivní vedení rozhovoru
- shrnutí rozhovoru a dohoda o dalším postupu
- obsah odcházejícího rozhovoru (podle zadání, např. reakce na stížnosti po jejich prošetření, přivítání nových zákazníků a ověření jejich spokojenosti s poskytovanými službami, marketingový průzkum u existujících zákazníků a další)
Při tréninku odchozích telefonických rozhovorů je obsah tréninku podřízený cíli a obsahu odchozího telefonického rozhovoru.
A4. Tréninky zaměřené na prodejní dovednosti
Prodej po telefonu I.
- proces prodeje
- prodávání užitku
- zjišťování potřeb a přání zákazníka, otázky na produkt
- prezentace produktu, řešení
- námitky, metodika, argumentace
- uzavírání obchodu, nákupní signály
- trénink telefonického obchodního rozhovoru (základní struktura, zjišťování potřeb, prezentace, námitka, uzavírání obchodu)
- trénink telefonických obchodních rozhovorů (modifikované rozhovory s ohledem na typ zákazníka a širší kontext rozhovoru)
Prodej po telefonu II. (2 dny) – cross selling, alternativní prodej, up selling
- alternativní prodej, prodej alternativních produktů, když produkt požadovaný zákazníkem není k dispozici, nebo z potřeb zákazníka – je zřejmé, že jeho potřeby naplní lépe jiný produkt
- doplňkový prodej, jak předat k produktu, který zákazník kupuje, další produkty společnosti
- cross selling – prodej produktů finanční skupiny nebo „matky a dcerek“ v celé škále
- odhad potřeb a jeho potvrzování prostřednictvím otázek
- segmentace trhu, vliv segmentů na odhad potřeb a obchodní rozhovory
- budování vztahu s klientem (psychologie prodeje)
- rétorika, malá abeceda formulací
Specifický trénink prodeje v rámci reklamní kampaně (vhodný jako doplňkový trénink k tréninku Prodej po telefonu I.)
- struktura rozhovoru (pozdrav, představení a úvodní standardní formulace, otázka: co potenciálního zákazníka zaujalo, identifikace míry jeho rozhodnutí, identifikace potřeb, přesvědčivá prezentace nabídky propagovaného produktu, překonávání případných námitek, uzavírání obchodu, shrnutí dalšího postupu, závěrečné standardní formulace, pozdrav, rozloučení)
- zjišťování míry rozhodnutí klienta, už kupuje, váhá nebo se jen blíže informuje a identifikace potřeb
- přesvědčivá prezentace
- překonání případných námitek a uzavírání obchodu
Celý trénink je cíleně zaměřený na nabídku prezentovanou společností v reklamní kampani.
Pro malé skupiny (3-4 lidi), které mají dobrou praxi s prodejem po telefonu, je vhodný také rozsah tréninku půl dne.
Nové trendy v prodeji po telefonu
- Workshop 1 – Generace Y a Z
- Workshop 2 – Aktualizace používaného slovníku
- Workshop 3 – Jak prezentovat podobnost rozdílným způsobem
- Audiotrénink
- Workshop 4 – Fenomén „je překontaktováno“
- Workshop a trénin
B Rozvoj v druhé linii
B1. Leadership pro vedoucí pracovníky e-shopů
Řízení spolupracovníků
- řízení spolupracovníků, cíle řízení, řídící cyklus, úloha systému v řízení
- role supervizora, dosahovat cíle organizace, udržovat systém, rozvíjet systém
- hodnocení versus koučování = dvojrole supervizora, význam motivace, rozvoj pracovníků
- poskytování zpětné vazby, pochvala, pokárání, pozitivní usměrňování a rozhovor o nežádoucím chování
- řešení konfliktů v pracovním týmu, typy konfliktů, čtyři pozice vztahu a ocenění, tlumení hněvu, postupy při účinné řešení konfliktů
Koučink spolupracovníků
- koncept koučinku, koučink jako nástroj rozvoje a motivace spolupracovníků
- stanovování cílů koučinku, standardy výkonu, cíle oddělení a jejich vliv na tvorbu participačních cílů koučinku, koučink dobrých, průměrných a podprůměrných pracovníků
- plánování koučinku, efektivní využívání času, jak se vyhnout časovým ztrátám při koučinku
- vedení koučovacího rozhovoru a jeho struktura
- pravidla koučovacího rozhovoru – hodnotit výkon, být stručný, vyjadřovat se věcně a přesně, dbát na motivaci
- podpůrné komunikační techniky – překonávání námitek některých koučovaných
B2. Individuální stínování a koučink vybraných pracovníků dle zadání klienta
Individuální stínování a koučink
Za předpokladu, že si koučink objednavatel nezajišťuje interně, máme dlouholeté zkušenosti a nabízíme stínování a koučink operátorů, supervizorů, interních koučů a dalších cílových skupin. Výstupem jsou plány osobního rozvoje jednotlivých koučovaných, zpráva ze stínování a koučinku včetně identifikace rozvojových potřeb a doporučeného dalšího rozvoje koučovaných.
B3. Specializované tréninky
Od VyHoření k VyNoření – psychohygiena a stress management pro pracovníky zákaznických linek
- Prevence a překonávání stresu
- Co je syndrom vyhoření (SV)?
- Kdo je nejvíc ohrožený?
- Fáze syndromu vyhoření
- Jak poznáme SV?
- Co mám změnit?
- Jak je třeba to změnit?
- Hrníček pohody
- Plán osobního rozvoje
Ve verzi pro týmlídry, supervizora a jiné manažery je zařazen nácvik komunikace vedoucího s podřízeným pracovníkem, který již syndromem vyhoření trpí.
B4. Logistika a Supply Chain Management
Úvod do logistiky a SCM
- Lean a logistické procesy
- Zvládání poptávky a flexibilita
Hlavní logistické procesy
- Řízení skladů/Warehouse Management
- Interní logistika a zásobování
- Materiálové hospodářství
Řízení dodavatelských řetězců/ Supply Chain Management
- Řízení skladů
- Typy skladů: supermarkety, adresné/chaotické sklady, fixní sklady a pod.
- Strategie a plánování: dosah skladových zásob v čase, skladování náhradních dílů, náklady na skladování
- Transportní systémy
- Materiálový tok
Materiálové hospodářství
- Určení spotřeby
- Disponování materiálem
- Inventura
- Externí logistika a transport
Interní logistika a řízení výroby
- Typy výroby a vhodné logistické principy (tah, tlak, JIT, JIS)
- Způsoby zásobování výroby
- Informační toky z pohledu interní logistiky (kanban, heijunka, conwip, IT systémy a pod)
- Management hodnotových toků (VSM) v zkratce
Supply Chain Management
- Nestabilita zákaznických objednávek a předpověď poptávky
- Integrace SCM (návrh produktu, starostlivost o zákazníky, plánování výroby, outsourcing)
- Typy dodavatelských řetězců
- Řízení dodavatelů (výběr, hodnocení, rozvoj a audit).
- Rizika v dodavatelských řetězcích (TOC, kartelové dohody, diverzifikace dodavatelů, přírodní
a politicko-ekonomické podmínky).
C. Creatixo
Creatixo je online test aplikované kreativity a inovativnosti měřící 9 kompetencí a 77 dílčích postojů a dovedností. Na základě svých výsledků si každý účastník v online platformě sestaví svůj plán osobního rozvoje a vybere si některé z 270 doporučených aktivit na rozvoj vybraných kompetencí.Osobní rozvoj lze propojit se sérií týmových workshopů na osvojení kreativních metod skupinové práce a na řešení vybraných firemních problémů a také o individuální či skupinové projekty zlepšovánía inovací s konkrétními efekty pro firmu.
D. Řešení na míru
Pro klienty připravujeme program na míru, dle jeho potřeb. Ten může sestávat jak z konkrétních tréninkových programů na vyžádání, tak z moderování strategických, řešících nebo tvůrčích workshopů a porad externím facilitátorem.Realizujeme projekty na optimalizaci firemních procesů, odstraňování plýtvání a řešení problémů.