Krátkodobé výcviky v koučování jsou zaměřeny na rozvoj manažerů, kteří chtějí ve své práci využívat koučovací přístup, avšak mají llimitované časové možnosti, aby mohli absolvovat dlouhodobý koučovací výcvik. K tomuto účelu je k dispozici krátký 2-denní trénink nebo případně optimálně strukturovaný 6-denní výcvikový program.

Úvod do koučování jako moderní metody vedení lidí

Délka kurzu: 2 dny

Cíle:

  • Dozvědět se, co je koučování a proč je tak účinné
  • Porozumět, jaká je využitelnost a v čem spočívají limity koučování v manažerské a poradenské práci
  • Pochopit rozdíly v direktivní a nedirektivní formě práce s lidmi a uvědomit si jejich efekty a omezení
  • Seznámit se se základní koučovací metodikou a se strukturou koučovacího rozhovoru
  • Procvičit si dovednost kladení konstruktivních otázek, používání reflexe namísto hodnocení a porozumět rozdílu mezi úkolem a inspirativním zadáním
  • Nacvičit si vedení prvních koučovacích rozhovorů

Obsah:

Úvod do koučování:

  • Co je koučování a jak se liší od jiných forem práce s lidmi
  • Proč je koučování tak účinné
  • Kde všude je možné koučování využít a jaká jsou jeho omezení
  • Management jako optimální kombinace řízení, vedení a koučování

V čem spočívá koučovací přístup:

  • Předávání a přebírání odpovědnosti
  • Direktivní a nedirektivní formy práce s lidmi
  • Vztahy, komunikace a vyjednávání z hlediska respektu a potřeb

Zdroje koučování:

  • Filozofie
  • Inspirace ze sportovní oblasti a energetické stavy „flow“
  • Psychoterapie a psychologie

Základní koučovací metodika:

  • Vedení a podpora v práci s lidmi
  • Základní struktura koučovacího rozhovoru
  • Používání konstruktivních otázek
  • Zásady reflektování a odlišnost od hodnocení
  • Práce s inspirativním zadáním a rozdíly oproti pouhému úkolování

Videoukázky koučovacích rozhovorů:

  • Několik ukázek vzorových a chybných postupů

Praktický nácvik koučovacích rozhovorů:

  • Nácvik jednotlivých fází koučovacích rozhovorů v menších skupinách pod supervizí lektora

Základy koučování pro manažery, personalisty a interní kouče

Délka programu: 6 dní ve třech dvoudenních setkáních

Cíle:

  • Osvojit si metodiku a zásady neinstruktivních způsobů vedení lidí
  • Prakticky zvládnout nejúčinnější koučovací nástroje pro zacházení s jednotlivcem v oblasti vedení a rozvoje lidí a při řízení změn
  • Seznámit se s nejdůležitějšími filozofickými předpoklady pro efektivní práci s lidmi
  • Prakticky si procvičit vedení individuálních koučovacích, manažerských, rozvojových a motivačních rozhovorů (nácvik začíná vedením rozhovorů mezi účastníky navzájem a je zaměřen na jejich aktuální reálné osobní, manažerské, vztahové a profesionální potřeby. Následně pokračuje pořízením koučovací videonahrávky s reálným klientem – podřízeným, kolegou,…).

1. blok: Základy koučování – 2 dny

Úvod do koučování:

  • Co je koučování a jak se liší od jiných forem práce s lidmi
  • Proč je koučování tak účinné
  • Kde všude je možné koučování využít a jaká jsou jeho omezení
  • Management jako optimální kombinace řízení, vedení a koučování

V čem spočívá koučovací přístup:

  • Předávání a přebírání odpovědnosti
  • Direktivní a nedirektivní formy práce s lidmi
  • Vztahy, komunikace a vyjednávání z hlediska respektu a potřeb

Filozofické základy koučování:

  • Filosofické základy efektivní práce s lidmi
  • Inspirace ze sportovní oblasti a energetické stavy „flow“
  • Psychologické a terapeutické principy účinné práce s lidmi

Základní koučovací metodika:

  • Nácvik rozlišování dvou základních forem práce s lidmi - vedení a podpora
  • Rozlišování intervencí – instruktivní, zjišťovací a konstruktivní otázky
  • Základní struktura koučovacího, změnového a rozvojového rozhovoru
  • Podnět, žádost, zakázka a její kontexty
  • Nácvik používání konstruktivních otázek
  • Technika škálování

Videoukázky koučovacích rozhovorů:

  • Rozbor videonahrávky vedení koučovacího rozhovoru

Praktický nácvik prvních koučovacích rozhovorů:

  • Nácvik jednotlivých fází koučovacích rozhovorů v menších skupinách pod supervizí lektora – formulování cílů a nejmenších změnových kroků

2. blok: Prohloubení koučovací metodiky – 2 dny

Využitelnost koučovacích přístupů v manažerské práci:

  • Zadávání úkolů podřízeným
  • Delegování
  • Motivace
  • Zkompetentňování a rozvíjení podřízených
  • Hodnotící a rozvojové rozhovory
  • Vyjednávání se zákazníky a dodavateli
  • Vytváření produktů a služeb na míru potřeb klientů
  • Aplikace na vlastní sebeřízení a seberozvoj
  • Změna myšlení, přístupu a práce se změnou sebe i druhých

Další koučovací metody a postupy:

  • Dokončení koučovací metodiky
  • Kontrakt, realizace a závěrečná zpětná vazba
  • Požití Gestalt experimentů na několika židlích
  • Zásady reflektování a odlišnost od hodnocení
  • Práce s inspirativním zadáním a rozdíly v efektivnosti oproti úkolování
  • Profesionální vedení lidí

Další videoukázky koučovacích rozhovorů:

  • Několik ukázek rozhovorů s použitím pokročilých postupů

Hlubší nácvik koučovacích rozhovorů:

  • Nácvik vedení komplexních koučovacích rozhovorů mezi účastníky
  • Procvičování reflexí
  • Procvičování práce se zadáním

3. blok: Dokončení koučovacích aplikací a supervize videonahrávek účastníků – 2 dny

Dokončení koučovacích metod a postupů:

  • Další účinné koučovací nástroje – přehled 31 nejvyužívanějších a nejúčinnějších koučovacích technik a postupů

Závěrečná supervize videonahrávek účastníků

  • Obhájení nahrávky individuálního koučovacího a manažerského rozvojového rozhovoru s reálným klientem