Krátkodobé výcviky v koučování jsou zaměřeny na rozvoj manažerů, kteří chtějí ve své práci využívat koučovací přístup, avšak mají llimitované časové možnosti, aby mohli absolvovat dlouhodobý koučovací výcvik. K tomuto účelu je k dispozici krátký 2-denní trénink nebo případně optimálně strukturovaný 6-denní výcvikový program.
Úvod do koučování jako moderní metody vedení lidí
Délka kurzu: 2 dny
Cíle:
- Dozvědět se, co je koučování a proč je tak účinné
- Porozumět, jaká je využitelnost a v čem spočívají limity koučování v manažerské a poradenské práci
- Pochopit rozdíly v direktivní a nedirektivní formě práce s lidmi a uvědomit si jejich efekty a omezení
- Seznámit se se základní koučovací metodikou a se strukturou koučovacího rozhovoru
- Procvičit si dovednost kladení konstruktivních otázek, používání reflexe namísto hodnocení a porozumět rozdílu mezi úkolem a inspirativním zadáním
- Nacvičit si vedení prvních koučovacích rozhovorů
Obsah:
Úvod do koučování:
- Co je koučování a jak se liší od jiných forem práce s lidmi
- Proč je koučování tak účinné
- Kde všude je možné koučování využít a jaká jsou jeho omezení
- Management jako optimální kombinace řízení, vedení a koučování
V čem spočívá koučovací přístup:
- Předávání a přebírání odpovědnosti
- Direktivní a nedirektivní formy práce s lidmi
- Vztahy, komunikace a vyjednávání z hlediska respektu a potřeb
Zdroje koučování:
- Filozofie
- Inspirace ze sportovní oblasti a energetické stavy „flow“
- Psychoterapie a psychologie
Základní koučovací metodika:
- Vedení a podpora v práci s lidmi
- Základní struktura koučovacího rozhovoru
- Používání konstruktivních otázek
- Zásady reflektování a odlišnost od hodnocení
- Práce s inspirativním zadáním a rozdíly oproti pouhému úkolování
Videoukázky koučovacích rozhovorů:
- Několik ukázek vzorových a chybných postupů
Praktický nácvik koučovacích rozhovorů:
- Nácvik jednotlivých fází koučovacích rozhovorů v menších skupinách pod supervizí lektora
Základy koučování pro manažery, personalisty a interní kouče
Délka programu: 6 dní ve třech dvoudenních setkáních
Cíle:
- Osvojit si metodiku a zásady neinstruktivních způsobů vedení lidí
- Prakticky zvládnout nejúčinnější koučovací nástroje pro zacházení s jednotlivcem v oblasti vedení a rozvoje lidí a při řízení změn
- Seznámit se s nejdůležitějšími filozofickými předpoklady pro efektivní práci s lidmi
- Prakticky si procvičit vedení individuálních koučovacích, manažerských, rozvojových a motivačních rozhovorů (nácvik začíná vedením rozhovorů mezi účastníky navzájem a je zaměřen na jejich aktuální reálné osobní, manažerské, vztahové a profesionální potřeby. Následně pokračuje pořízením koučovací videonahrávky s reálným klientem – podřízeným, kolegou,…).
1. blok: Základy koučování – 2 dny
Úvod do koučování:
- Co je koučování a jak se liší od jiných forem práce s lidmi
- Proč je koučování tak účinné
- Kde všude je možné koučování využít a jaká jsou jeho omezení
- Management jako optimální kombinace řízení, vedení a koučování
V čem spočívá koučovací přístup:
- Předávání a přebírání odpovědnosti
- Direktivní a nedirektivní formy práce s lidmi
- Vztahy, komunikace a vyjednávání z hlediska respektu a potřeb
Filozofické základy koučování:
- Filosofické základy efektivní práce s lidmi
- Inspirace ze sportovní oblasti a energetické stavy „flow“
- Psychologické a terapeutické principy účinné práce s lidmi
Základní koučovací metodika:
- Nácvik rozlišování dvou základních forem práce s lidmi - vedení a podpora
- Rozlišování intervencí – instruktivní, zjišťovací a konstruktivní otázky
- Základní struktura koučovacího, změnového a rozvojového rozhovoru
- Podnět, žádost, zakázka a její kontexty
- Nácvik používání konstruktivních otázek
- Technika škálování
Videoukázky koučovacích rozhovorů:
- Rozbor videonahrávky vedení koučovacího rozhovoru
Praktický nácvik prvních koučovacích rozhovorů:
- Nácvik jednotlivých fází koučovacích rozhovorů v menších skupinách pod supervizí lektora – formulování cílů a nejmenších změnových kroků
2. blok: Prohloubení koučovací metodiky – 2 dny
Využitelnost koučovacích přístupů v manažerské práci:
- Zadávání úkolů podřízeným
- Delegování
- Motivace
- Zkompetentňování a rozvíjení podřízených
- Hodnotící a rozvojové rozhovory
- Vyjednávání se zákazníky a dodavateli
- Vytváření produktů a služeb na míru potřeb klientů
- Aplikace na vlastní sebeřízení a seberozvoj
- Změna myšlení, přístupu a práce se změnou sebe i druhých
Další koučovací metody a postupy:
- Dokončení koučovací metodiky
- Kontrakt, realizace a závěrečná zpětná vazba
- Požití Gestalt experimentů na několika židlích
- Zásady reflektování a odlišnost od hodnocení
- Práce s inspirativním zadáním a rozdíly v efektivnosti oproti úkolování
- Profesionální vedení lidí
Další videoukázky koučovacích rozhovorů:
- Několik ukázek rozhovorů s použitím pokročilých postupů
Hlubší nácvik koučovacích rozhovorů:
- Nácvik vedení komplexních koučovacích rozhovorů mezi účastníky
- Procvičování reflexí
- Procvičování práce se zadáním
3. blok: Dokončení koučovacích aplikací a supervize videonahrávek účastníků – 2 dny
Dokončení koučovacích metod a postupů:
- Další účinné koučovací nástroje – přehled 31 nejvyužívanějších a nejúčinnějších koučovacích technik a postupů
Závěrečná supervize videonahrávek účastníků
- Obhájení nahrávky individuálního koučovacího a manažerského rozvojového rozhovoru s reálným klientem